Bygningsinformasjonsmodellering modul 3 – 30.04.17

345345

Innledning

BIMm3/Visualisering 2 består av å tegne og modellere et hus i Revit, og senere visualisere det i 3DsMax. Vi ble gitt tegninger på et hus som vi skulle la oss inspirere av. Hensikten er å visualisere et designforslag til et boligkompleks for en tenkt kunde. Vi skal produsere stillbilder utvendig og innvendig, samt en animasjonsvideo. Materialet skal brukes i salgssammenheng, slik at fotorealisme vil være essensielt.

 

Prosjektplan:

45435

Arbeidsprosess

Vi bygger videre på det vi har lært i Revit. Som nevnt i innledningen, fikk vi tegninger som viser hva kunden har i tankene. Det var ikke behov for å kopiere dette bygget, men la seg inspirere. Jeg la inn plantegningen i Revit og tegnet vegger på samme sted. Deretter formet jeg veggene slik at de blir omtrent lik som på tegningen. Jeg har ikke lagt stor energi i å designe noe eget, da jeg ønsker å bruke tiden min på det tekniske.

Å tegne et hus i Revit gikk lettere denne gangen, selv om jeg føler meg litt utrygg på om jeg har gjort noen feil. Når huset var tegnet gikk jeg videre til 3DsMax og startet med visualiseringen.

34543534

De første dagene bestod av å legge på materialer og teksturer, samt lyssetting og kameraplassering. Deretter gikk det en del tid til testrendring, samt prøving og feiling på innstillinger. Visualisering er en fagdisiplin som krever god estetisk sans, og en del tålmodighet, samt mye prøving og feiling. Dette er momenter jeg ikke er glad i, men jeg har gjort mitt aller beste. Jeg brukte en del tid på å legge inn møbler, samt å få inn teksturer. Jeg kan ingenting om form og farge, og heller ingenting om interiør. Jeg syns derfor det er utfordrene å komme med en innredning som «selger», men jeg har latt meg inspirere av  bilder på nettet, og holdt meg til lyse og lette toner. Jeg mener det er viktig å være nøye på denne delen, da det har mye å si for resultatet.

345435

Jeg fikk et lite tilbakeslag da maskinene jeg rendret på mistet strømmen, og renderne gikk tapt. Jeg fryktet at dette ville koste meg for mye tid, men redusering i innstillinger, og litt omrokkering på workflowen gjorde at jeg klarte å fullføre i tide. Jeg skulle ønske jeg hadde høyere innstillinger, men stillbildene ble ganske bra. Tiden gikk desverre på bekostning av animasjonen, som har litt problemer med støy og flimring. Samtidig slet jeg med innstillingene på kameraene til animasjonen. Linsen har en vridd effekt, enda jeg har sjekket Tilt Correction og FOV-innstilling. Jeg kan svært lite om kamera, slik at jeg føler jeg har jobbet litt i blinde. Jeg fikk hjelp av Thomas som er utdannet fotograf, men vi kom ikke frem til noen løsning. Det er antagelig en innstilling skjult i programmet som ville korrigert dette.

Hadde jeg hatt bedre tid hadde jeg kjørt høyere og bedre innstillinger når det kommer til støy og flimring i animasjonen. Jeg har benyttet meg av innstillinger som gjorde dette bedre, men det mangler fortsatt litt.

Når det kommer til post-produksjon, så er jeg relativt fornøyd med Photoshoppingen. Jeg er litt usikker på hva mer jeg kunne gjort med interiørbildet,  men jeg har inkludert både ZDept og Ambient Occlusion. Jeg har ikke gjort noe særlig mer enn dette.

Eksteriørbildet krevde litt mer. Her syns jeg det er vrient å designe en scene som vil selge, og jeg skulle ønske jeg hadde gått i en retning som Jessica, Helene eller Silje. Til tross for dette er jeg relativt fornøyd. Jeg er ikke så flink i Photoshop, men jeg føler jeg løste oppgaven på en grei måte. Det er mye jeg kunne gjort anderledes, men man må bare gå én retning og forholde seg til det.

 

Konklusjon

 

Visualisering er en fagdisiplin jeg syns er vanskelig, og jeg mener det krever et eget talent for å få bra. Det er mye man kan lære for å få gode resultater, og man kan få knallbra visualiseringen hvis man kjenner programmet, innstillingene og funksjonene. Jeg syns det er vanskelig å vite hva man skal stille på, og hvor mye. Hvilke effekter man bør bruke, og hvor mye lys man bør ha her og der. Jeg føler likevel at jeg har gjort en grei jobb, og jeg har definitivt mye å lære. Kort oppsummert så har jeg lært mer nå, selv om vi gjorde omtrent det samme under Visualisering 1 og på prosjektoppgaven. Jeg mener visualisering er et fag som krever mengdetrening for å mestre, og for å tilegne seg et øye for det estetiske.

3454353

Leave a Reply

