Produktdesign Modul 2

PRDm2_BMkristiansen_Assembly_2.png

 

I denne modulen har vi fått i oppgave å tegne en skrustikke. Av modellen skal vi lage tekniske tegninger av alle deler, samt en sammenstilling med stykkliste. Oppgaven har bydd på en rekke utfordringer, men den har vært fullt mulig å gjennomføre innenfor tiden.

 

defwerg.png

Arbeidsprosess

Modelleringen har vært en utfordring, men ved å ha det å «ikke tenke for komplisert» i bakhodet har hjulpet veldig. Det å få grunnlinjene constrained var ganske enkelt, men det å forstå hvordan modellen var bygd opp, og hvilke metodet man burde bruke for å lettest gjenskape den var mer vrient. Etter litt prøving frem og tilbake fikk jeg det til, og da ble resten av modelleringen mye enklere.

Det har vært få behov for kompromiss. Vi hadde en DWF å måle ut i fra, og selv om de fleste målene var hele, var det noen steder målene hadde desimaler. Disse har jeg valgt å følge. Et eksempel er endekulene på spaken som åpner og lukker kjeften på stikken. Disse var 24mm fra snitt til snitt, og hadde en diamterer på 14,44mm. Derfor tegnet jeg en strek som var 24mm høy, og to streker som gikk 7,22mm ut. Jeg la på en sirkel og revolvet. Deretter la jeg inn M14 gjenger. Det er ett eksempel på hvordan jeg har vurdert enkelte mål på DWF’en.

dqawdq.png

 

Det største problemet som oppsto var hullet til rotasjonsstangen. Selv om alle mål stemte med hele assembylen, så gikk gjengene inn i godset på basen. Dette har jeg kompensert med å flytte hullet 1mm opp, da avviket var 1mm. Jeg saumfarte hele modellen, og sørget for at alle mål stemte. Jeg er fortsatt usikker på hvor feilen lå, men i og med at alle deler passet i hverandre, og kunne åpne og lukkes fritt, så mener jeg det ikke byr på store problemer å endre målet. Dette er noe jeg ville gjort i samråd med ansvarlig ingeniør, hadde dette vært en reell situasjon. Resultatet ville blitt en funksjonell modell ut av produksjonen.

 

syrfj – Kopi.pngdrytfjsrdj-kopi

Målsetting av delene var litt utfordrene. Selv om vi har målsatt mye tidligere, så jobber vi nå i et annet program. Inventor er i prinsippet mye enklere å målsette i, så når man har lært seg knapper og funksjoner så blir det mye enklere. Den største utfordringen ligger i å vite hva man skal målsette, og hvordan man lager en lettest lesbar tegning. Jeg har lest tegninger før, og brukt dreibenk og fres for å lage deler. Derfor har jeg forsøkt å målsette som om jeg skulle lest dem selv. Jeg fikk et tips om å fjerne noen riss som var overflødige. Dette skal jeg innrømme at jeg aldri har tenkt på før. Jeg har hatt en oppfatning at det skal være minst 3 riss, for å vise delen fra forskjellige vinkler. Jeg fikk vite at dette ikke er absolutt nødvendig hvis færre riss viser nok. Jeg ville tenkt at flere riss vil fungere som et visuelt hjelpemiddel. Selv om diameteren kommer frem på siderisset av et rør, er min oppfating at et riss av profilen til røret vil gjøre tegningen enklere å lese. Jeg har likevel valgt å utelate unødvendige riss. Jeg har gått over tegningene, og forsøkt å unngå å målsette like mål, og å lage ryddige tegninger.

 

sthrth.png

 

Konklusjon

Dette har vært enda en oppgave jeg har hatt sansen for. I motsetning til de fleste andre i klassen, som er veldig opphengt i interiør og arkitektur, så heller jeg mer mot industri, mekanikk og produktdesign. Derfor er Inventor et program jeg ønsker å fordype meg i på sikt.

Jeg syns modellen har vært morsom og veldig lærerik å lage. I tillegg til at den er fin å ha i porteføljen. Den har bydd på ulike utfordringer, men vært gjennomførbar. Dette har skapt mestringsfølelse hos meg.

Målsetting har vært et usikkerhetsmoment. Det går mest på om jeg har gjort det rikitg, og usikkerheten ved å ikke vite om jeg har glemt noe, eller gjort en feil jeg burde sett. Jeg har gått over tegningene flere ganger, og gjort mitt beste.

PRDm2_BMkristiansen_Assembly_4_Signatur.pngPRDm2_BMkristiansen_Assembly_5_Signatur.png

Leave a Reply

