Visualisering 1 – Modul 2 -12.12.16

I Visualisering 1 modul 2 skal vi ferdigstille og rendre bilder av et bygg, både innvendig og utvendig. Vi skal også lage en animasjonsfilm, og de to beste bildene skal etterarbeides i Photoshop.

I denne oppgaven er det lagt fokus på planlegging, og vi skal derfor lage en forenklet prosjektplan. Vi skal lage en arbeidsliste, og føre et tidsskjema.

Jeg ser frem til denne oppgaven, og tror den kan bli veldig interessant.

 

dadeehsh

Prosjektplan 

Mandag 

  • Organisering og start: 2-3 timer
  • Finne møbler og plassering: 5-6 timer

Total: 8 timer

Tirsdag 

  • Materialer: 6-7 timer
  • Lys: 3 timer

Total: 8 timer

Onsdag 

  • Kamera: 3 timer
  • Animasjon: 3 timer 

Total: 8 timer

Torsdag 

  • Rendering: 8 timer – Ca. 2 timer pr. Bilde, animasjon over natten. Test rendering bør forekomme etter hver arbeidsdag. Spesielt fra og med dag 2. 

Total: 8 timer

Fredag 

  • Photoshop: 4-5 timer
  • Rapport: 2 timer

Total: 7 timer

Tidsskjema:

 

  Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag
Planlegging 2 timer 1 time      
Møbler 1 time 2 timer      
Materialer 30 min 6,5 timer      
Lys 2,5 timer 1 time      
Kamera   1 time 1 time    
Animasjon       4 timer 2 timer
Rendering     6 timer   1 time
Photoshop   30 min   6 timer  
Rapport 1 time       1 timer
Total 7 timer 12 timer 7 timer 10 timer 4 timer

 

Mandag – 12.12.16

Dagen starter med planlegging. Jeg setter opp rapporten min, og klargjør en prosjektplan. Jeg lager også et tidsskjema i rapporten, for å få alt på ett sted. Deretter laster jeg ned modellen, og skaffer meg et overblikk.

hfhhfth.png

Deretter la jeg inn et domelight og HDRI-map. Etter jeg hadde satt inn noen møbler gikk det opp for meg at jeg har startet litt feil i forhold til workflow. I forrige innlevering startet jeg med lys og tekstur, før jeg møblerte. Jeg fortsetter bare der jeg er, og håper det lar seg løse uten problemer.

hfthh.png

Jeg skjuler møblene inntil videre, og går videre med å sette inn lightpanes i vinduer. Jeg konsentrerer meg bare om vinduer som gir lys inn i rommene jeg skal ta bilder av. Dette gjør jeg rett og slett for å spare tid. Det kan lage litt trøbbel når jeg skal ta utvendig bilde. I beste fall kan det se ut som de rommene er mørklagte.

hhrhrth.png

Videre satte jeg inn IES-lights i spottene på biblioteket.

hfhghf.png

Jeg avsluttet dagen med å smått legge til tekstur på gulv og gresset ute. Jeg fant en gresstekstur på nettet som gir en realistisk look med VRayFur. Jeg støtte på litt problemer når dette var «aktivert» – det stikker gress gjennom parkettgulvet inne i huset. Jeg tror det er fordi gulvet er modellert oppå gressplanet.

Enten får jeg skjule gressplanet ved innvendige bilder, eller så får jeg finne på noe annet lurt, muligens fjerne deler av planet under huset.

 

Tirsdag – 13.12.16

 

I dag er den store materialdagen. Jeg har fått satt opp det meste av lys, slik at det er naturlig å begynne å teksturere. Jeg har lett for å gjøre det som passer meg, fremfor å følge en plan. Hvis jeg har planlagt hvordan dagene skal gå, må jeg nesten følge den planen, hvis det ikke er noe som hindrer meg fra å gjøre det.

Jeg kjører i gang med teksturer, så gjør jeg siste finish på lys, før jeg starter på kamera og animasjon i morgen. Før den tid må jeg ha alle møbler på plass, men jeg mangler ikke så mye på den biten.

hfhh.png

Jeg har brukt store deler av dagen på å teksturere. Jeg har også brukt en del tid på småting, som for eksempel pynt i bokhyllene. Jeg mener det er verdt tiden å få inn litt detaljer. Det skaper mer dynamikk i bildet, og gjør det mer levende.

Jeg har også fått lagt inn bilde på TV-skjermen og flammer i peisen. Jeg tror resultatet blir bra til syvende og sist.

hnfnnh.png

Etter det at meste av møbler og tekstur er på plass, sjuvstarter jeg litt på kamera. Jeg har satt ut 4 kameraer, og begynt med vinkler og brennvidde. Dette gjør jeg som en del av det å legge på materialer og sette ut møbler, da det gir meg et overblikk over komposisjon, lyssetting, plassering, refleksjoner osv.

Siden jeg har vært på skolen hele dagen, har jeg hatt tid til å begynne å rendre. Jeg kjørte ut noen tester, og har gjort justeringer hele veien. Justeringene har i hovedsak vært refleksjoner og plassering av lys, samt varme og intesitet på lysene.

Onsdag – 14.12.16

 

Før jeg dro i går satte jeg på noen rendrer over natten. Kun én «overlevde». Denne kommer jeg ikke til å bruke, da jeg oppdaget flere ting jeg må endre litt på.

Onsdag starter med å finpusse scenene, og kjøre nye rendringer. Jeg har også fått lagt til render elements, slik at photoshoppingen blir lettere. På dette tidspunktet burde jeg nok vite hva som gjør at dette blir lettere, men nøyaktig hva vet jeg ikke. Det handler nok om informasjon i bildet, og hvordan man kan få Photoshop til å konstentrere seg om spesifikk bildeinformasjon.

Jeg har fått lagret én rendering i EXR-format, med RGBA, VrayZDepth, samt VRayWireColor. Jeg har også valgt å gå får 2560×1440 oppløsning, for å få mer pixler inn i bildet. Dette gir mer rendertid, men jeg ligger såpass godt an at jeg har «råd» til det.

hgfhfht.png

Torsdag – 15.12.16

Alle rendringene er ferdig, så nå er det Photoshop og animasjon som står for tur.

Jeg er usikker på om komposisjonen er noe særlig bra, men jeg har hvertfall gjort det beste jeg kan.

Jeg jobber ikke helt etter planen, men jeg tror det er fordi jeg har havnet foran skjema, fremfor dårlig planlegging.

Da rendring av videoanimasjonen tar tid, vurderte jeg først å starte med kameraføring. Når det er gjort, kan jeg sette det til rendring, og jobbe i Photoshop i mellomtiden. Det er bedre utnyttelse av tiden, men jeg endte likevel med å begynne med Photoshop da det er det programmet jeg er mest usikker i, og det er nå jeg har muligheten av å få hjelp av andre.

gbnfbt

Stort sett hele dagen gikk med til å photoshoppe. Jeg ser ikke et poeng i å gå i detaljer om hva jeg gjorde i denne rapporten, men jeg kan redegjøre kort.

Jeg valgte bildene jeg ønsket å jobbe med. Jeg hadde lagret EXR-filer, men da jeg er usikker på hvordan jeg bruker disse, valgte jeg å jobbe i JPG-filene direkte. På interiørbildet stilte jeg inn lys og kontrast, satte inn bakgrunn i vinduene, og pimpet opp peisen. Utvendig skar jeg først ut bakgrunnen, fant en bakgrunn jeg ønsket å bruke, og satte den inn og tilpasset den. Deretter fant jeg alle elementene jeg ville sette inn. Jeg plasserte ting rundt, og skalerte og stilte på perspektivet. Jeg brukte en YouTube-tutorial for å lage skygger, og limte inn en person.

Jeg føler jeg lærte mer av Photoshop når jeg jobbet nå, enn undervisningen. Det kommer hovedsaklig av fokuset mitt under leksjonene, men også fordi jeg lærer best av å jobbe med ting selv. Jeg klarte ikke henge helt med under leksjonene, og falt fort ut.

hthtth.png

Avsluttningsvis i dag startet jeg på animasjonen. Jeg plasserte ut kameraer i ønsket posisjoner, og prøvde meg litt frem. Det tok meg noen forsøk før jeg ble fornøyd, men det gikk relativt greit totalt sett. Jeg hadde ikke helt fått med meg hvordan man rendret ut med preview, men jeg fant det ut etterhvert. Deretter fikk jeg hjelp av Jessica til hvordan man importerte dette til After Effects.

Jeg oppdaget ting jeg ønsket å endre underveis, og gjorde små endringer. Jeg blir nødt til å fortsette i morgen.

 

Fredag – 16.12.16

 

Siste dag  i dag. Det eneste jeg mangler er å rendre ut alle stillbildene på nytt, og sette det sammen til en animasjon. Jeg velger å rendre ut alle sekvensene i After Effects samlet, og klipper det i Premiere Pro. Dette programmet har jeg brukt før, og mener det er lettere å oppnå ønsket resultat der.

Jeg ender med å rendre ut stillbildene 5 ganger, fordi jeg stadig oppdager feil. Pirk for det meste. Deretter kjører jeg i gang med klipping. Dette er en veldig enkel og grei prosess, men dataen jeg bruker har ikke et fungerende lydkort, så jeg måtte klippe musikken i «blinde». Jeg klippa etter waveformen, og resultatet ble at sekvensene klippes ved en Snare og ikke Kick. Dette blir litt unaturlig, men ikke helt krise.

Jeg rendret ut filen og lastet den opp på YouTube, og vil selv si at oppgaven er løst.

 

Konklusjon

Det har vært en hektisk periode, men oppgaven har vært overkommelig. Jeg gruet meg litt til denne oppgaven siden jeg var så ufokusert under leksjonene, men det har vist seg å gå veldig bra. Jeg syns det gikk veldig bra å sette inn møbler og legge tekstur. Jeg trodde det skulle bli mye vanskeligere, og trodde jeg måtte mappe alle flater med eget ID-nummer. Heldigvis var modellen veldig tilgivende sånn sett, så å legge på materialer var ganske enkelt. Jeg brukte kun ferdiglagde materialer som var «tileable», så jeg gjorde ingenting i Photoshop som vi har lært. Photoshoppingen av renderbildene gikk også greit etterhvert, men jeg var litt avhengig av hjelp fra andre. Det positive med dette er at jeg fikk lært videre det jeg fikk hjelp til, og lærte mye selv.

Denne oppgaven har hatt et veldig optimistisk tidskrav. Rendringene har tatt veldig lang tid, og ved flere anledninger mistet jeg all rendringer pga Windows Update som bestemmer seg for å restarte PCn midt på natta. Jeg sjekket faktisk opp i dette før jeg begynte, og tilpasset «active hours», men dette hjalp lite. Jeg fant senere ut at det ikke er mulig å slå av automatisk oppdatering. Veldig irriterende, men jeg fikk løst oppgaven uansett.

erwtr.png

Leave a Reply

