Rapport CAVm1 – Visualisering 1 – 26.10.2016

I denne modulen skal vi lære mer om visualisering. Vi skal gå gjennom materialer, lysseting og rendering i 3dsMax. Dette er en helt ny programvare for oss, så vi må lære dette parallelt med alt det andre.
Jeg ser frem til å jobbe med noe nytt, og å jobbe mer med visualisering. Det var veldig gøy sist vi jobbet med dette, men jeg har inntrykk av at vi kan få til mer med den nye programvaren.

tie57e.png

Onsdag

Etter noen dager med ny vikar og flere leksjoner er vi nå klare til å starte på oppgave CAVm1. I den skal vi innrede et bygg. Vi skal sette inn HDRI maps, lyssette, teksturere og rendre, etter metoder vi har lært.

fdqwad.png

Jeg starter helt enkelt med å importere modellen fra oppgaveteksten. Her er det viktig å få riktig skaleringsfaktor, altså at modellen vi skal jobbe med er i samme måleenhet som programmet. I 3dsMax jobber vi i centimeter, i motsetning til AutoCAD hvor vi jobber i milimeter. Jeg setter derfor innstillingene til centimeter når jeg importerer filen.

Først gjør jeg meg litt kjent med modellen. 3dsMax er som nevnt et helt nytt program, så jeg opplevde det som veldig frustrerende til å begynne med. Ting fungerer anderledes i dette programmet!

Etter litt knot får jeg isolert toppetasjene og taket, slik at jeg kan se direkte inn i modellen. Det er litt lettere å jobbe på denne måten.

awdawdda.png

i får anbefalt å starte med lyssetting, da dette danner et godt grunnlag for videre arbeid. Lyset kan eventuelt justeres senere.

Jeg leter fram et passende HDRI-bilde, som er et bilde som «pakkes» rundt modellen. Dette bildet gir et mer realistisk lys, fremfor en vanlig background.

adawdawd.png

Jeg setter opp noen light-panes med lys på vinduene, for å trekke mer lys inn i rommet.

Dette kan være lurt da HDRI-mappet ikke nødvendigvis klarer å kaste inn alt realistisk lys, som f.eks refleksjoner og sånn ting.

Deretter lastet jeg inn en spot, for belysning til taket.

sgagagrg.png

Da denne spoten var hul med reflektor og uten glass, måtte jeg tegne en sylinder som jeg la et light materiale på. Deretter festet jeg et IES light som pekte ned.

Dette tok litt tid. Programmet er veldig uvandt, og ting oppfører seg ikke helt som jeg forventer. Dette er vel egentlig bare en vanesak, men jeg er utålmodig av natur, så da kommer frustrasjonen litt ekstra. Til tross for dette så fikk jeg lagd spottene i taket etter god instruksjon fra vikaren Petter.

FGAGFAZSG.png

Når lyset var på plass, slang jeg på materialer på vegger og gulv. En veldig grei prosess, spesielt etter at jeg ble litt tryggere på hvordan man gjør det. Jeg slet en del i begynnelsen med å forstå det meste, men dette skyldes nok lite fokus under leksjonene. Grunnen til manglende fokus er jeg ikke sikker på, men jeg tror det skyldes dagshumøret. Det er nok lengsel etter ferie som kicker inn.

Etterhvert når jeg fikk kontroll på ting, ble jeg til hjelp for andre, og da kom motivasjonen også. Det ble lettere å løse oppgaven, og det ble mer givende å jobbe.

Når lys, HDRI og grunnmaterialene var på plass, gikk jeg inn på TurboSquid og lasted ned forskjellige møbler. Ettersom bygger var sylindrisk, ble jeg usikker på hvordan jeg skulle gjøre planløsningen. Jeg falt derfor til slutt på å lage et kontorlandskap.

Herfra gikk det for det meste i å importere inn objekter, og merge de til tegningen. Deretter sørget jeg for at teksturene ble riktige.

ASFAGARG.png

Kameraene hadde jeg slengt opp ganske tidlig. Derfor tok det ikke så lang tid å klargjøre for rendring.

Vi gikk gjennom en del innstillinger under leksjonene, og jeg må ærlig si at ikke alt sitter fra disse dagene. Dette er nok fordi vi lærte mye på kort tid.

Innstillingene på kamerane er derfor veldig enkle. Lukkertid på 80, og brennvidde på 35mm på de fleste kameraene. Oppløsningen på rendringen ble satt til 720P, ihht. Oppgaveteksten, men jeg måtte prøve 1080P også.

AGAEGHREa.png

Ved dagens slutt mangler jeg å finjustere møbler og teksturer før rendring.

Torsdag

I dag var jeg tidlig på skolen. Det var nok hovedsaklig fordi jeg er ivrig på å fortsette med oppgaven.

Jeg fikk en idé om å lage et tema til kontorlandskapet, og valge da passende nok å lage Goldbox sine fiktive, fremtidige lokaler.

Tanken er enkel: slenge opp Goldbox skilt (og finne ut hvordan jeg kan bøye geometrier), og legge inn skjermbilder på PC’ene og TV’en.

Etter litt research på nett, kommer jeg over kommandoen Bend. Jeg laget eget Vray materiale og knytter et bitmap til diffuse. Da finner jeg frem bildefilen av Goldbox-logoen, og knoter litt med innstillingene til jeg er fornøyd.

Når jeg skal bøye skiltet med bend, skjer det ingenting. Jeg fant senere ut at det skyltes at jeg ikke hadde mange nok Segs, som vil føre til at kommandoen ikke har nok polyer å jobbe med.

adrzhgaerdhg.png

Når antallet Segs økte, fungerte også Bend utmerket.

ahdhjhsrht.png

Videre la jeg teksturer der det manglet, og justerte på møblene. Etterhvert gikk jeg over på de første rendertestene. Dette tok natruligvis en del tid, så mye av dagen gikk på å vente og å hjelpe medstudenter.

Renderene gikk over flere revisjoner. De første ble gjort i 720P som nevnt tidligere, men da jeg gjorde endringer i scenen, bumpet jeg også opp oppløsningen. Her får jeg et lite dilemma når det kommer til innleveringen, fordi jeg vil levere riktig ift. Oppgaveteksten, men også levere siste revisjon av rendringen. Derfor leverer jeg begge deler.

Jeg har rendret 4 bilder, 5-6 ganger, og gjort små endringer underveis.

Det er fortsatt litt støy, og jeg er usikker på komposisjonen. Jeg vet ikke hvordan jeg skal rette på dette. Jeg har prøvd flere forskjellige innstillinger, etter hjelp fra andre, men står fortsatt litt fast.

Teoretisk sett kunne jeg fortsatt i morgen, men jeg velger å levere i dag med det jeg har.

Jeg ser også at gulvet er veldig kornete, og i dårlig oppløsning. Jeg har sjekka det jeg vet av innstillinger, og blir ikke klokere. Kanskje bitmap-filen er litt lavoppløslig, og at rendertiden er fort kort, selv om jeg har rendret ca. 2 timer per bilde.

drgaerdg.png

argaerg.png

Konklusjon

Det har vært bra å kunne jobbe med visualisering under denne modulen. 3dsMax er uvant, og føles til tider knotete, men dette er en vanesak. Jeg tror det kommer til å bli bedre hvis vi jobber mer i programmet.

Overgangen fra lærer til vikar har også gått fint. Vi har lært masse, og moralen og motivasjonen er høy hos de aller fleste.

Jeg er stort sett fornøyd med oppgaven jeg har gjort, men jeg tror jeg kunne fått et bedre resultat hvis jeg hadde brukt mer tid på innstillinger og render.

 

 

gjfyjh.png

Leave a Reply

