CADm6 – Gjenbruk og samarbeid -26.10.16

Så setter vi i gang med siste modul innenfor Grunnleggende 2D/3D. Så langt syns jeg de andre modulene har gått bra, og jeg ser frem til å fortsette.

Innleveringsoppgaven i modul 6 ser krevende ut, men jeg har troen på at det blir bra. Jeg kommer til å velge den mekaniske oppgaven, da den appellerer mer til meg, og ser rett og slett mer spennende ut.

Oppgaven går ut på å modellere et multiverktøy, og sette alt sammen. Senere skal tegningen endres.

adw

Mandag

Dagen i dag har føltes litt kort. Vi gikk likevel gjennom flere nyttige ting.

Vi har gått gjennom Attributter. Det er en måte å tilknytte informasjon til Blocks, som pris, dimensjoner, leverandør – alt mulig. Av dette kan man hente ut all informasjon til en stykkliste. Dette er veldig kjekt på større prosjekter hvor for eksempel delenummer og antall kan være vesentlig. I slike tilfeller blir mange Blocks brukt flere ganger, slik at man slipper å tegne alt på nytt, og lage stykklister manuelt. Hvis man definerer attributter på en Block man har tegnet, og Blocken kopieres flere ganger – vil antallet vises i stykklisten. Informasjonen i stykklisten kan også eksporteres til et Excel ark.

awdw

grgg

Vi gikk så gjennom Dynamic Blocks. I Tool Palletten finnes et rikt utvalg av ferdiglagde blocker man kan sette rett inn i en tegning, og senere forandre de. Derav navnet Dynamic Block.

awdawdd

Tirsdag

I dag fikk vi i oppgave å tegne Johans hytte i Sverige. Jeg hadde ved en tilfeldighet sendt mail til kommunen om plantegningene til huset jeg vokste opp i, dagen før, og fikk svar i dag! Jeg fikk lov til å tegne dette huset i stedet. Dette var veldig gøy, men også vanskelig da det var få mål og utydelige tegninger. Det er likevel god trening, da det ikke er unormalt at man får dårlige tegninger å tegne etter.

dawda

 

Onsdag – Fredag

Johan var borte fra onsdag til fredag, så da var det ikke absolutt nødvendig å komme på skolen. Jeg bestemte meg derfor å tegne hjemme. Dette er null problem siden jeg har en ganske bra PC hjemme.

Tegningen av huset ble litt av og på. Motivasjonen lå i at det var gøy å fremstille tegninger av noe man holder kjært, men det bydde på flere utfordringer. Det var knapt mål på tegningen, og tegningene har ikke blitt oppdatert siden 1961. Planløsningen er totalt forandret i nåtid, så selv om jeg brukte min kunnskap om hvordan ting ser ut, så ble det fortsatt vanskelig å få ting 100% riktig. Derfor er det mange mål jeg rett og slett har funnet opp, men i tilknytning til tegningsunderlaget. Jeg la inn originaltegningne som underlag, roterte og skalerte. Deretter tegnet jeg oppå, med de målene som var det som referanse.

dwadwd

Mandag

Motivasjonen og disiplinen sank litt mot slutten av forrige uke, så derfor er jeg fortsatt ikke ferdig. I dag fortsatte jeg på huset og ble omsider ferdig. Jeg målsatte, lagde fasader, og detaljer av dører og vinduer, samt stykkliste.

hcmyhdy

tfhfthth

hftst

Tirsdag

I dag startet jeg på CADm6. Oppgaven ser veldig grei ut, men den kan virke omfattende når man ser på alt som skal med. Jeg tror dette kommer til å gå bra, og jeg har en god følelse. Jeg føler det meste sitter, men siden jeg var litt slapp forrige uke, er det noen av leksjonene som ikke fikk nok oppmerksomhet. Jeg er for eksempel fortsatt usikker på X-ref.

Jeg starter med å planlegge hvordan jeg skal løse oppgaven. Jeg lager tidsskjema, og starter på rapporten. Deretter går jeg videre på modelleringen.

Jeg rakk en del i dag. Jeg har lagd håndtak med 3 riss og målsatt, pluss ISO. Dette gikk veldig greit.

dzhzdh

thwtrh

Jeg lagde også tangen, med 3 riss, målsetting og ISO. Dette var litt mer vrient, men det gikk fint etterhvert. Det ble litt knot med tennene, da avstanden mellom tennene ble feil. Dette førte til at tennene ikke strakte seg hele veien, og matchet derfor ikke opp på den andre siden. Etter litt pirk ordnet det seg til slutt.

hrsth

hshsrth

Jeg har lagd kniven med ISO. Det gikk greit helt til eggen. Mye knot og middels resultat. Det endte med at jeg brukte solider som jeg roterte og subtractet etterpå, for å gjøre eggen skarp, men på grunn av buen på eggen, ble den ikke skarp hele veien rundt. Dette løste jeg ved å bruke solid/subtract en gang til.

Jeg lagde skrutrekker med ISO. Det gikk greit helt til hodet, hvor det ble litt komplisert. Etter mye samarbeid og rådføring med Jostein og Annette, gikk det fint til slutt.

thshsh

 

Når dagen nærmet seg slutten, lagde jeg 4 bolter med ISO. Det var gjort på et blunk.

sthshsr

Onsdag

 

I dag har jeg virkelig stått på for å bli ferdig. Jeg føler ikke at jeg har stresset, men jeg har jobbet målrettet. Jeg hadde noen verktøy igjen å tegne, deretter måtte jeg lage sammenstillinger, og gjøre endring med x-ref.

htshsh

shthr

Første sammenstilling gikk greit å lage. Det var bare å kopiere inn alle deler, og snappe de sammen, samt rotere. Utfordringen kom når jeg skulle lage Blocks av alle deler, og lage attributter til stykklisten. Jeg var usikker på hvordan jeg skulle løse dette, og måtte tenke meg om slik at oppgaven ble løst på riktig måte.

Det ble litt frem og tilbake, men Jostein, Annette og jeg kom frem til en løsning. Jeg var fortsatt usikker på hvordan jeg skulle gjøre endringen, men når alt var tegnet klart, og jeg leste meg bedre opp på X-ref gikk det bedre. Endringen var ikke stor, og jeg fikk gjort den på kort tid. Deretter gjaldt det å få laget DWF, Webside, Sheet set og skrive ferdig rapporten.

hsthsh

thsrh

thsrhhhh

Konklusjon

Det var satt av 4 dager til denne oppgaven, noe som gjorde oss litt bekymret over omfanget. Det viste seg at det egentlig ikke var behov for så mye tid. Hvorfor de har satt av så mange dager er jeg usikker på, men kanskje det er for å kompensere for nettstudentene, eller gi endringen litt tid. Jeg syns uansett at denne innleveringen har vært veldig bra. Det har vært gøy å gå modellere noen «duppeditter», og jeg har fått god trening i tegning, problemløsning og ikke minst samarbeid.

Det var ikke lagt inn samarbeid som en del av oppgaven, men det har vært viktig å hjelpe hverandre under denne innleveringen.

Jeg ser frem til fortsettelsen!

shtsth

Leave a Reply

