CADm5 – 3D Grunnleggende – 26.10.16

CADm4 var et stort løft fra CADm3. Det var en oppgave som sparket i gang kreativiteten, samt at innholdet var mer motiverende. Det gjør at jeg ser frem til CADm5.

Jeg har sett litt på oppgavene vi kan velge mellom, og igjen står det mellom mekanikk og arkitektur. Forrige oppgave var arkitektur, og det begynner å bli en stund siden jeg har jobbet med en mekanisk oppgave. Jeg valgte arkitektoppgaven i CADm3, og gjorde arkitektoppgaven i CADm2 på fritiden også. Jeg er fortsatt usikker på hvilket felt jeg ønsker å jobbe i, og valgene mine har i stor grad basert seg på det å kunne være fleksibel. Jeg har bakgrunn fra mekanikk, men ingenting fra arkitektur. Min første tanke er å gå tilbake til det mekaniske, for å få variasjon. Jeg føler CADm5 på arkitekt-biten er veldig lik CADm4, men bildene man leverer inn har en større «wow-faktor», noe som er vesentlig når det kommer til et portifolie. Jeg må uansett vise at jeg behersker det mekaniske også, så innledningsvis vil jeg tror jeg går for denne oppgaven.

gfhf

Tirsdag

Vi går igjennom Solids og forskjellige solid-kommandoer. Det er mange måter man kan endre og modifisere en Solid på. Man kan runde av- eller flate ut hjørner med Fillet eller Chamfer, man kan strekke flater, endre dimensjoner osv.

En annen viktig ting er UCS. Den bestemmer i hvilken retning vi tegner, altså i hvilken akse. Det er viktig å vite hvordan man endrer UCS’en slik at man kan tegne i riktig retning. Et eksempel vi fikk på dette, var hvis vi skal lage en aksel, og den skal ligge på tvers av et annet objekt. Da skriver vi bare «UCS» i kommandofeltet, og velger hvilken akse vi ønsker at objekter vi skal tegne skal ligge langs, og velge hvor mange grader den skal peke. Velger vi Y og 90 grader, vil UCS’en gå langs den aksen.

hsfh

Vi gikk også gjennom sweep. Dette er en metode jeg brukte da jeg skulle lage gjenger på motoren til den radiostyrte bilen jeg lagde hjemme. Jeg tegnet en spiral med Helix kommanoden, lagde en liten sirkel på enden av spiralen, og brukte Sweep hele veien opp. Deretter komprimerte jeg spiralen sammen og plasserte den over en sylinder. Jeg brukte Subtract, og vips – en sylinder med gjenger.

shhssh

Videre fikk vi vite at vi skal delta i en konkurranse som en del av undervisningen. Vi skal tegne et Kellogs-lager, og lage en visualisering på samme måte som i CADm4. Vi skal også konkurrere mot klassen i Stavanger, så her er det heder og ære som står på spill!

Jeg føler meg umiddelbart litt overveldet, og frykter at det blir veldig mye jobb, men jeg kommer raskt i gang, og får tegnet det meste før jeg går for dagen. Det som gjenstår etter i dag er å tegne rullebordene til hovedlageret, sette inn truck’er, og legge på materialer.

hhashtsrth

Onsdag

Vi fortsetter på lageret. Jeg har tegnet det som manglet, og lagt på materialer/tekstur.

Vi gikk gjennom hvordan man legger egne bilder inn i materials. Dette visste jeg fra før da jeg gjorde det i CADm4. Jeg la et TV-bilde på TV’en i stua.

Det er tydelig at jeg har gjort denne oppgaven på en lite ytelsesvennlig måte. Maskinen henger seg stadig opp, og det er nesten umulig å jobbe. Jeg har benyttet meg av layers, og fryst de layerene jeg ikke bruker, og det har hjulpet litt. Teksturen og lampene mine trekker mye datakraft, og kunne vært bedre gjort. Jeg tar med meg dette videre til neste oppgave.

athethaz

Torsdag

Jeg fortsetter der jeg slapp i går.

Jeg har store problemer med materialene. Hver gang jeg skal rendre forskyver mønsteret seg, slik at de ikke blir riktige i forhold til flaten, som de er i Realistic i modelspace. Etter flere timer med feilsøking fant jeg en slags løsning som lot meg rendre bildene med nesten alle flatene riktig plassert.

Jeg skulle helst sett at det ble bedre, men det finnes begrensninger for hvor mye tid jeg kan bruke på dette.

Vi har også lært litt mer om hvordan vi kan bruke Base-kommandoen til å vise snitt. Brede hadde leksjon om hvordan man gjør en tegning om til 3D DWF.

dahszth

Fredag

 

I dag er det frist for innlevering av Kelloggs-lageret. Det eneste jeg mangler er egentlig bare utskriftene, men jeg bruker tid til å ta en titt på det siste finpusset. Jeg er ikke fornøyd med 3D-modellen i DWF’en, fordi teksturen ikke ble med. Jeg klarte ikke å gjøre 3D-modellen Shaded heller. Etter en stund med feilsøking måtte jeg bare gå videre, og da tok jeg en titt på videoen. Den første snutten ble veldig kornete, enda jeg rendret den på høyeste oppløsning og kvalitet. Jeg fikk en mistanke om at dette skyldes at jeg hadde skrudd av Hardware Acceleration. Jeg skrudde denne på, og rendret på nytt. Resultatet ble bedre, men jeg syns videoen ble veldig mørk, enda jeg sjekka lysinstillingene. Dette er noe jeg sikkert finner ut av senere.

ahsrthtrs

Mandag

I dag er det oppgavedag og ingen leksjoner. Jeg starter dagen med å gjøre oppgaven på nettet. Jeg rakk å modellere, men ikke målsette.

hrhrh

Vi fikk en ny oppgave i dag. Vi skal tegne en redskapsbod. Oppgaven lå på en PDF, så jeg starter med å laste ned Acrobat Reader. Deretter starter jeg på selve oppgaven, og jobber med denne ut dagen. Det er en relativt grei oppgave å gjøre, men det eneste jeg sliter med er å gjøre Lines om til Solid. Jeg har gjort det før, men jeg fikk det ikke til på riktig måte under denne oppgaven. Etter noen timer med knoting fikk jeg det til.

srthsrth

hhhrh

Tirsdag

 I dag starter vi på innleveringsoppgaven. Jeg har bestemt meg for å gjøre den mekaniske oppgaven. Jeg og noen medstudenter har en teori om at den er enklere, og tar kortere tid å lage. Jeg tar det likevel med en klype salt. Jeg kommer til å jobbe så effektivt som mulig for å sikre at jeg blir ferdig, skulle vi ta feil. Jeg kommer også selvsagt til å fokusere på gjøre ting riktig.

Skulle jeg ha tilstrekkelig tid til overs har jeg en plan om å modellere et utsnitt av en industriell installasjon for å kunne lage et bra renderbilde, men dette blir sisteprioritering.

gfjdytj

Jeg fyller ut tidsskjema og fortsetter på rapporten. Deretter starter jeg planleggingen. Jeg ser på modellen, og får noen tanker om hvordan jeg vil tegne. Deretter åpner AutoCAD og begynner.

Jeg starter helt enkelt med Solids. Røret begynner som en sylinder, og festepunktet for lokket er en kombinasjon av boks og sylinder. Alt tegnes til mål, og settes sammen med snap. Deretter benytter jeg meg av Subtract.

xnggxfh

zaazrg

Selve modelleringen går veldig greit, og jeg er nesten ferdig når dagen er over. Jeg satt ikke så lenge som jeg pleier, da jeg ligger bedre an nå enn før. Jeg brukte mye tid på å justere hullene til boltene, da de ble helt feil på målsettingen. Jeg hadde også store problemer med programmet, noe som stjal mye tid fra meg. Det henger seg opp, målsettingen vil ikke snappe, ting forsvinner og er veldig klønete.

Dette løser seg etter en god stund med feilsøking og knoting.

zger

Onsdag

I dag har jeg ikke mye igjen før jeg er ferdig. Alt avhenger egentlig av hvor mye tid jeg legger i scenen til renderbildet. Det første jeg må gjøre er å målsette lokket, og finjustere A3 layoutene, slik at det er klart til utskrift og DWF.

Her bruker jeg mye tid. Jeg oppdager at noen mål er feil, og jeg er nødt til å plassere om noen av hullene. Som en åpenbaring finner jeg ut at jeg kan holde CTRL inne, og flytte selve hullet! Jeg er kjent med Solid History, men jeg trodde dette gjaldt endring av objekter og flater, og ikke ting som hull. Hadde jeg visst dette i går kunne jeg spart mye tid, for jeg tettet hullene manuelt ved å lage objekter jeg bruke union på, og lagde så nye hull på riktig sted.

ersagtg

Etter noen timer med utskrift og justering av Layouts, publiserer jeg alt til DWF. Det jeg oppdager da er at boltene plutselig har flyttet seg i 3D-modellen, og noen muttere mangler. Jeg klarer ikke å fatte hvorfor, fordi jeg lagret og sørget for at alt var på plass i modellen. Det hele ender med at jeg er nødt til å kopiere opp nye bolter og muttere, og plassere de på nytt. Jeg blir omsider ferdig med dette, og starter på scenen til renderbildet.

ergearg

Jeg har sett arbeidene til noen av de andre studentene, og jeg likte idéen om å lage et presentabelt og fint renderbilde av røret. De andre studentene hadde plassert røret på et bord, og vist det fram som en presentasjon. Jeg ville finne på noe eget, og bestemte meg derfor å lage en scene hvor røret er i «aksjon». Jeg har ingen erfaring med VVS eller lignende, så det ble litt utfordrene å lage noe bra, men jeg ble fornøyd med det jeg fikk laget. Det ble noen forsøk frem og tilbake med teksturering og rendring, men jeg fikk ut et bilde til slutt.

Konklusjon

Jeg bestemte meg til å begynne med at jeg skulle gå for den mekaniske oppgaven, og jeg angrer ikke. Jeg liker variasjon, og jeg liker å jobbe med forskjellige måter å modellere på.

Jeg får på en måte litt dårlig samvittighet over at jeg ikke gjorde arkitektoppgaven, slik at jeg får mange «sexiga» bilder, men jeg trøster meg med at det kommer flere muligheter. Jeg mener det er viktig for meg å ikke fokusere på ett område.

Tidsbruken på denne oppgaven er markant mindre. De andre studentene som valgte den mekaniske oppgaven ble ferdig den første dagen. Jeg ble hindret på grunn av teknisk knot, og jeg satt ikke like lenge som de andre. Jeg er likevel fornøyd, og syns oppgaven var bra.

Jeg skulle ønske maskinene hadde større kapasitet, slik at det klarte å kjøre programmet uten problemer. Jeg tror jeg kunne spart mye tid på dette.

gergr

Leave a Reply

