CADm4 – 3D grunnleggende – 14.10.16

Etter en forvirrende periode med vikar er vi nå tilbake til hvor vi startet. CADm3 var veldig krevende, men jeg fikk godkjent oppgave uten avvik. Det er jeg veldig fornøyd med. Jeg satte av utrolig mye tid til oppgaven, og var på skolen mellom 9-14 timer under oppgavedagene. I utgangspunktet var CADm3 «grei», men jeg tror det gikk for mye tid til pirk. Dette gjorde tegningen nøyaktig, men den ble tregt produsert. I tillegg gikk det mye tid til prat om hva som skjer videre med lærersituasjonen, noe som gikk ut over leksjonene.

Nå har vi gått over til 3D, og det er helt klart noe annet. Det er mye nytt å lære, men det virker fremdeles logisk og kjent. Jeg har i tillegg lekt litt med 3D på fritiden. Jeg har gått til innkjøp av en 3D printer. Det er veldig gøy å kunne holde noe man har laget selv i hånden. Jeg tror dette er et nyttig læringsverktøy for meg, da jeg heller mer mot produktdesign enn arkitektur.

efgwg

Tirsdag – Materialer, lys, kamera

I dag er Johan tilbake. Det var studiedag i går, men det var folk på skolen. Jeg ble hindret av å møte pga personlige omstendigheter.

Telefonen min gikk tom for strøm midt på natta, så jeg forsov meg. Jeg glemte laderen hos kjæresten min, og hadde 10% strøm, noe jeg trodde ville holde gjennom natten, men jeg tok feil!
De andre har gått gjennom Solview, Soldraw og materialer/tekstur. Jeg starter dagen med å gå gjennom leksjonene på nett. Under dagens leksjoner lærer vi om materialer. Ved å åpne Materials Browser får man et stort utvalg i forskjellige teksturer, som kan legges på objekter. Dette er viktig for å få fotorealistiske bilder når man rendrer. Denne operasjonen er veldig enkel. Klikk og dra!

qwrq

Avsluttningsvis gikk Martine gjennom Solview og Soldraw med meg. Veldig takknemlig for det! Solview og Soldraw er en metode for å gjøre om 3D tegning i Modelspace til 2D tegning i Paperspace. Denne metoden tilbyr litt fler muligheter enn metoden jeg selv har valgt å bruke – Base. Ved å gå på Layout – Base – From Modelspace, kan jeg lett bare klikke hvor jeg vil ha de forskjellige rissene. Her får jeg ikke endret Ltscale, men jeg syns resultatene blir gode nok.

dfsfsdf

wadawde

Onsdag – CADm4 oppgavedag 1

I dag starter vi med leksjoner i sol, lys og kamera. Man kan lyssette objekter og landskap ved bruk av «naturlig» sollys, og med lyspunkter som funkerer som lamper og spotter. Ved å sette sollys får man er realistisk bilde, som også kaster skygger på en realistisk måte. Man kan sette tid, dato og sted for sollyset, for å ytterligere påvirke lys og skygger.

afeaf

Vi lærte også hvordan man setter ut kamera. Ved å bruke kommando Cam kan man sette ut et kamera litt som en Block. Første klikk bestemmer plassering, andre klikk bestemmer retning. Derifra kan man bestemme fokus, brennvidde og linsestørrelse. Klikker man på kamera, får man opp Camera Preview. Her kan man se hva kamera ser. Kjekt å ha når man skal stille inn kamera dit man vil ha det. Ved å åpne View Manager velger man de respektive kameraene, og innstilligene til disse. Klikker man Set Current og Apply/OK skifter viewen til kamera du har valgt, og man kan rendre bilder fra det valgte kamera.

Oppgavedagen skulle egentlig begynne på torsdag, men vi har valgt å «tjuvstarte» da de andre studentene fikk 3 dager etter hva jeg skjønte. Vi startet derfor med modellering av komfyren fra CADm1. Som nevnt tidligere så gjorde jeg CADm1 på forhånd før studiet startet. Jeg fikk ingen informasjon om detalj view, ISO eller målsetting, så min CADm1 ser veldig kjedelig ut på papiret. Jeg så på dette som en bakdel til den dagen oppgavene evt skal vises frem, men da de andre studentene tjuvstartet uten lov på CADm1, endret Johan målene, slik at alle måtte begynne på nytt. Dette angikk ikke meg, så derfor var mine mål som de skulle. Dette betyr at jeg enkelt kunne bruke Presspull på linjene mine, og raskt modellere komfyren! Jostein mente dette var «juks». Vi ville ikke ta sjansen på at den enkle løsningen var feil metode i forhold til oppgaveteksten. Derfor gjorde jeg et kompromiss og tegnet Solids oppå linjene mine.

Jeg gjorde meg flid ved å avrunde skarpe kanter med Fillet og resultatet ble jeg veldig fornøyd med.

awdwada

Torsdag – CADm4 oppgavedag 2

Jeg satt hjemme og tegnet en stund i går kveld, og begynte på huset/hytta. Jeg lagret alt via A360 som jeg har brukt gjennom hele studiet med stor suksess. Av en eller annen grunn hadde ikke A360 syncet filene, slik at jeg ikke fant igjen filene på skolen. Jeg måtte derfor begynne på nytt.

Dagens leksjon; lagre på flere medier, både i «cyberrymden» og på ekstern enhet.

Jeg husket hvordan jeg tegnet huset hjemme, så det gikk relativt raskt å slenge opp veggene og vinduene. Jeg plasserte ut komfyren tidlig for å få et inntrykk av dimensjonene. Jeg tegnet også en sylinder som var 1800mm høy. Dette for å illustrere et menneske. Deretter lagde jeg bokser som jeg brukte for å lage hull i veggene til vinduer.

kukk

Jeg fortsetter deretter med kjøkkenet. Alt er egentlig ganske enkelt. Jeg lager bokser etter samme dimensjon om komfyren, og plasserer de slik jeg vil ha det. Detaljer kommer senere. Jeg danner meg raskt et bilde av hvordan jeg vil at rommet skal fylles. Oppgaven sier at vi bare trenger noen skap og et vindu med bakgrunn, men jeg velger å gjøre meg flid slik at renderbildene får en helhet, og ser bra ut.

tyjdfj

Det går mye tid til justeringer. Jeg må flytte vinduer, justere dimensjoner og gjøre ting på nytt. Programmet hakker også veldig, så hele prosessen tar veldig lang tid. Når kjøkkenet er oppe, legger jeg inn noen teksturer. Jeg legger tekstur på gulv og på skapene. Dette gjør at jeg får et inntrykk av hvordan rommet skal bli, men dette tynger også maskinen ytterligere.

Jeg sliter også med snappene mine. Ting snapper overalt, enda jeg stiller in OSNAP og 3Dsnap. Jeg skrur til tider av snappen, og plasserer ut ting for fri hånd. Vi har lært at mål er viktige, men plasseringen til en sofa eller en stol er aldri målt opp i millimeter, så dette er vel egentlig bare rimelig.

dxthsrhrsh

Jeg oppdager at jeg har hatt flere «uhell» når jeg har tegnet dette rommet. Arealet er helt ypperlig. Jeg får god plass til å lage litt møbler, uten at det blir for trangt. Det eneste jeg mangler er et toalett, og et eget soverom, men vi sier at dette er en moderne hytte. Sofaen kan slås ut til å bli en seng, og det finnes en utedo.

Jeg fant dessuten et kult materiale da jeg søkte gjennom teksturer. Under fliken for metall fant jeg en slags rist med hull i. Jeg tegnet en sylinder, og la denne risten på. Deretter satte jeg inn et point light, og reslutatet ble en kul designerlampe som kaster en kul skygge på taket! En må ikke glemme at jeg gikk mekanikk på videregående. Jeg kjørte moped og fløy etter damene. Deretter dro jeg i militæret, og har jobbet som vekter. Mange av de andre i klassen har studert design, så at jeg har klart å «designe» et rom er for meg både gøy, og mye flaks!

hxtzhxtfh

Jeg går for simpelt design. Lyse farger og rene flater. Jeg leker litt med en kombinasjon av treverk og hvit maling, og havner etterhver på et høsttema. Dette er ikke en del av oppgaven. En DAK-operatør har nok ferdige design å jobbe etter, men jeg mener det er viktig å tenke på sånt når man skal lage noe som skal rendres. Bildene må være fine, derfor er slike ting viktig.

Det er gøy å være kreativ! Jeg ser at mange av de andre studentene har litt pynt i tegningen sin. Jeg ser at dette kan skape en større helhet, så jeg har på nytt litt flaks. Jeg er lat av natur, og jeg har lett for å velge de letteste løsningene. Jeg velger å bruke dette til min fordel. Jeg vil tegne en plante, men orker ikke modellere en realistisk plante med masse detaljer. Jeg tegner derfor en sylinder, bruker Subtract på en annen sylinder som er inni, og får en blomsterpotte. Jeg tegner en sylinder i potten som blir en stamme, og en sphere som blir selve planten. Legger tekstur på alt (inkludert jord i potta!) og resultatet er en simpel designerplante.

ehhzdh

Etter mye tegning gjorde jeg meg ferdig med teksturer. Jeg fant ut at teksturene så forskjellige ut i Realistic View Style og på rendringen. Jeg hadde lenge et problem som at aluminium ble svart i Realistic, så ved første rendring så alt helt forferdelig ut.

Jeg ble etterhvert ferdig, og startet rendring. Etter noen forsøk fant jeg innstillingene mine, og rendret 4 bilder.

cadm4_bilde_4

Så var det tid for video. Dette gjorde jeg hjemme da jeg har et redigeringsprogram. Jeg hadde håp om å kunne lage en grei video, men jeg må si at resultatet ble veldig dårlig. Jeg slet med å få kamera til å oppføre seg som det ville, og klippet derfor noe enkelt sammen.

Jeg valgte å bruke Path mot Point, fordi Path mot Path ble håpløst. Kamera ville uansett ikke peke mot punktet når jeg kom fram. Det pekte rett ned i bakken. Til slutt valgte jeg Path mot Path, og pekte kamera rett frem. Da ble det som en slags sakte Zoom fremover.

Fredag – CADm4 oppgavedag 3

I dag skal jeg gjøre siste finish. Jeg starter med å legge ting i mapper, og gjøre klart for innlevering. Jeg går over tegningen og lager blocks av møblene. Dette er noe jeg tror jeg er nødt til å slette da jeg hører de andre studentene har trøbbel med å levere oppgaven fordi filen er for stor.

Jeg fyller ut Gantskjema og lager DWF. Deretter går jeg over rendringene og skriver ut. Silje spør meg om hjelp til kameraanimasjonen, fordi hun også sliter med å få det bra. Etter noen forsøk får jeg en idé. Vi lager en Polyline og gjør den om til Spline. Vi setter denne linjen som Path 1. Deretter tegner vi en sirkel der hvor vi vil at kamera skal fokusere, og setter dette til Path 2. På denne måten vil det oppføre seg som et Point, men ikke peke i bakken! Resultatet ble såpass bra at jeg valgte å lage min film på nytt.

wsegzse

Konklusjon

Jeg føler denne oppgaven gikk mye lettere enn den forrige. Jeg trodde det skulle bli vanskelig, og ta mye tid, men sannheten er at det gikk mye lettere, og det var i tillegg mye morsommere. Det føltes som en bratt kurve da vi gikk fra rette linjer til fotorealistiske bilder på en uke!

Jeg har i tillegg vært enda mer til hjelp for andre denne modulen. Jeg har jobbet lenge på skolen, og jeg har også tegnet hjemme. Dette har jeg fått igjen mye for!

Jeg kjenner at jeg ser frem til å gå over til annen programvare som Revit og Inventor, for AutoCAD er veldig knotete til tider. Værst er det med maskinytelsen. Til tross for dette har denne oppgaven vært en lærerik og morsom erfaring.

cadm4_bilde_2

Leave a Reply

